Designikoner, hollandsk barokk og et dansk kunstnerhjem

Designikoner, hollandsk barokk og et dansk kunstnerhjem

Tveita, Anne Therese. “Designikoner, hollandsk barokk og et dansk kunstnerhjem,” Stavnger Aftenblad, 17 October, 2018.

Frandsens kontrastfulle interiørskildringer, med sine oppstilte blomstervaser, fruktfat og dekorative objekter bærer umiddelbare likheter med de førnevnte nordeuropeiske malerier. Like fullt er de ved nærmere øyesyn spennende og poetiske skildringer av et dansk kunstnerhjem anno 2018.

Mørkets mester i farger

Mørkets mester i farger

Tveita, Anne Therese. “Mørkets mester i farger,” Stavanger Aftenblad, 29 September 2018.

UTSTILLING: Bilder fra en legendarisk fotokunstner - ujevne, men de anbefales likevel på det varmeste av vår anmelder. 

Er det her Gud bor?

Er det her Gud bor?

Borgen, Trond. “Er det her Gud bor?,” Stavanger Aftenblad, 29 August, 2018.

UTSTILLING: Finsk foto står sterkt i samtidskunsten. Den som besøker Kannik, forstår hvorfor.

Kåre Kivijärvi la ut på reportasjereise til det lukkede Sovjet. 46 år senere er bildene her

Kåre Kivijärvi la ut på reportasjereise til det lukkede Sovjet. 46 år senere er bildene her

Nipen, Kjersti. “Kåre Kivijärvi la ut på reportasjereise til det lukkede Sovjet. 46 år senere er bildene her,” Aftenposten, A-Magasinet, August 24, 2018.

Sommeren 1972 dro myteomspunne Kåre Kivijärvi ut på en siste, storslått reportasjetur til Sovjet. Først nå kommer bildene på trykk i A-magasinet.

Tiden skal brukes til å male

Tiden skal brukes til å male

Lund, Lotte Konow. ” Tiden skal brukes til å male,” Morgenbladet, 4 May, 2018.

Bleken har muligens den mest omfattende karrieren blant norske nålevende kunstnere. Han ble født i 1929, og startet utdannelsen sin ved Kunstakademiet i Oslo i 1950. Det er ikke mange skikkelser fra siste halvdel av det 20. århundre i norsk kunstliv han ikke har møtt, eller kjent.

Skyhøye forventninger, lavmælte svar

Skyhøye forventninger, lavmælte svar

Tveita, Anne Therese. “Skyhøye forventninger, lavmælte svar,” Stavanger Aftenblad, April 23, 2017.

Gjennom 19 utvalgte verk fra perioden 2008 til 2018, foruten objektene Crystal brush og Chair for Human use, presenteres vi for iscenesatte portretter av og med Abramovic selv. Helt i tråd med hennes bevisste bruk av egen kropp som både subjekt og medium.

Verdensberømt kunstner stiller ut i Stavanger

Verdensberømt kunstner stiller ut i Stavanger

Næsheim, Eli. “Verdensberømt kunstner stiller ut i Stavanger,” Stavanger Aftenblad, 13 April, 2018.

Marina Abramovic ble kåret til kunstverdenens mest innflytelsesrike person i 2016. Hennes store gjennombrudd var på MoMa, Museum of Modern Art, i New York i 2010.

Fotokunstner Per Maning: -Døden ga meg kraft til å skape

Fotokunstner Per Maning: -Døden ga meg kraft til å skape

Borud, Heidi. “Fotokunstner Per Maning: -Døden ga meg kraft til å skape,” Aftenposten, 5 April, 2018.

«MINUS EN» heter utstillingen han nå viser i Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo. Her ser vi ektefellens typiske sko, genseren hun gikk med den siste tiden, sitronene på kjøkkenbenken, rosebukettene og stearinlyset som akkurat er blåst ut.

Marina Abramović Plans to Electrify Herself with One Million Volts for Art

Marina Abramović Plans to Electrify Herself with One Million Volts for Art

Valentine, Claire. “Marina Abramović Plans to Electrify Herself with One Million Volts for Art,” Paper, 5 April, 2018.

Our favorite, enigmatic, out-there artist Marina Abramovic is one-upping herself once again with a new twist to her performances. She's revealed that she plans to be charged with one million volts of electricity, in the name of art

Virtual reality: Marina Abramović and Anish Kapoor at Art Basel Hong Kong

Virtual reality: Marina Abramović and Anish Kapoor at Art Basel Hong Kong

Aspden, Peter. “Virtual reality: Marina Abramović and Anish Kapoor at Art Basel Hong Kong,” Financial Times, 23 March, 2018.

It is commonplace to hear artists declaim their ability to push the boundaries of their chosen genre. But rarely does a technological development signal an entirely new way of expressing art’s traditional concerns.

Marina Abramovic turns Seven Deaths project into an opera to debut in Munich in 2020

Marina Abramovic turns Seven Deaths project into an opera to debut in Munich in 2020

Shaw, Anny. “Marina Abramovic turns Seven Deaths project into an opera to debut in Munich in 2020,” The Art Newspaper, 7 March, 2018.

Almost 30 years after she first conceived the idea, Marina Abramovic is to finally realise her Seven Deaths project. The Belgrade-born artist has turned the work into an opera, which she will direct herself. 

Save the Planet—and Marina Abramović’s Avatar—From Rising Water Levels in the Artist’s First Virtual-Reality Work

Save the Planet—and Marina Abramović’s Avatar—From Rising Water Levels in the Artist’s First Virtual-Reality Work

Javier, Pes. “Save the Planet—and Marina Abramović’s Avatar—From Rising Water Levels in the Artist’s First Virtual-Reality Work,” Artnet News, 7 March, 2018.

Marina Abramović and Anish Kapoor have embraced virtual reality. In Abramović’s VR debut, Rising, the artist is present—and in peril, while the elevator pitch for Kapoor’s In Yourself – Fall could be Hitchcock’s Vertigo meets Fantastic Voyage. 

Marina Abramović: 'I am not interested in small questions'

Marina Abramović: 'I am not interested in small questions'

Sayei, Nadja. “Marina Abramović: 'I am not interested in small questions',” The Guaridian, 13 February, 2018.

As a new show looks back on her early work, the trailblazing performance artist talks about her extensive career, controversy and sexual harassment in the art world.

Samtidskunst på høyt nivå

Samtidskunst på høyt nivå

Haga, Jan Inge. “Samtidskunst på høyt nivå,” Stavanger Aftenblad, January 24, 2018.

Som livet: Vakkert og heslig, sart og voldsomt, godt og vondt. Det skriver vår anmelder om Sverre Bjertnæs sin utstilling «Veien igjennom».

Som om ordentlige Bjertnæs har klart å temme villbassen Melgaard

Som om ordentlige Bjertnæs har klart å temme villbassen Melgaard

SIGURDSEN, SILJE. “SOM OM ORDENTLIGE BJERTNÆS HAR KLART Å TEMME VILLBASSEN MELGAARD,” AFTENPOSTEN, JANUARY 15, 2018.

En utstilling på steroider, ifølge vår kunstanmelder

Dobbelt så bra

Dobbelt så bra

Elton, Lars. “Dobbelt så bra,” Dagsavisen, January 12, 2018.

Fra selvmord til aktuelle temaer: Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards to utstillinger er en konseptuell styrkeprøve og en kunstnerisk triumf.

Q&A with Norwegian artist Fredrik Raddum on art and refugees

Q&A with Norwegian artist Fredrik Raddum on art and refugees

Firas Shamsan. “Q&A with Norwegian artist Fredrik Raddum on art and refugees,” Al Arabiya, 8 January, 2018.

Norwegian artist Fredrik Raddum has been known to use his figurative sculptures and installation art pieces to evoke and often explore political themes, especially after the refugee and migrant crisis recently.

Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard: Når to kunstnere kolliderer

Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard: Når to kunstnere kolliderer

NIPEN, KJERSTI. “SVERRE BJERTNES OG BJARNE MELGAARD: NÅR TO KUNSTNERE KOLLIDERER,” AFTENPOSTEN, JANUARY 4, 2018.

Gamle krangler er ryddet vekk. Nå har to av norsk kunsts største stjerner funnet sammen igjen for å løse sine konflikter med maling og fettstifter.

Upptäcktsfärd i sakrala rum

Upptäcktsfärd i sakrala rum

Korpak, Helen. “Upptäcktsfärd i sakrala rum,” HBL, December 23, 2017.

Ola Kolehmainen överraskar med att vika in på en ny väg när han presenterar verk från kyrkor och moskéer. Recensenten är förtjust.

Menneskenes uutholdelige dårskap

Menneskenes uutholdelige dårskap

Aalen, Kristin. “Menneskenes uutholdelige dårskap,” Kulturkritikk, December 15, 2017.

Den som vil bli strøket med hårene, bør gå utenom Kviums bilder. Trenger du å høre at menneskeheten er på rett vei politisk, er det liten trøst å hente i danskens kunst.

A place where beauty and savagery meet in secrecy

A place where beauty and savagery meet in secrecy

SAMPSON, LIN. "A PLACE WHERE BEAUTY AND SAVAGERY MEET IN SECRECY," BUSINESS DAY, 14 NOVEMBER, 2017.

Norwegian painter Lars Elling, who has already been heaped with international glory, has built a studio in SA where he spends the summers.

Borgen: Nytt galleri viser ambisjoner og optimisme

Borgen: Nytt galleri viser ambisjoner og optimisme

BORGEN, TROND. ” BORGEN: NYTT GALLERI VISER AMBISJONER OG OPTIMISME,” STAVANGER AFTENBLAD, 4 NOVEMBER, 2017.

Dette er en usedvanlig begivenhet i det stavangerske kunstliv: et splitter nytt privateid kunstgalleri, spesialbygd til dette formål. BGE Contemporary Art Projects har 400 kvm utstillingsflate; det er høyt under taket her, med plass også for stor skulptur, og en liten skulpturhage er plassert like utenfor. 

Åpner galleri til 40-50 mill.

Åpner galleri til 40-50 mill.

LØVÅS, JOSTEIN. ”ÅPNER GALLERI TIL 40-50 MILL.,” DAGENS NÆRINGSLIV, 1 NOVEMBER, 2017.

Samarbeidspartnerne mente hun var gal. Nå har Eli Lilleeng Ertvaag brukt 40–50 millioner kroner på å bygge et kommersielt kunstgalleri midt i oljekrisebyen Stavanger.

New York Art World Toasts the Queen at Royal Academy America Gala

New York Art World Toasts the Queen at Royal Academy America Gala

CARRIGAN, MARGERET. “NEW YORK ART WORLD TOASTS THE QUEEN AT ROYAL ACADEMY AMERICA GALA,” OBSERVER, 28 SEPTEMBER, 2017.

On an unseasonably warm and humid evening, Royal Academy America—the U.S. outpost of the storied Royal Academy of Arts in London—honored performance artist Marina Abramović, designer Thomas Heatherwick and Aryeh B. Bourkoff at their third annual stateside gala. 

5 hjerter: Kviums cirkusudstilling er en politisk totalinstallation

5 hjerter: Kviums cirkusudstilling er en politisk totalinstallation

HORNUNG, PETER MICHAEL. “5 HJERTER: KVIUMS CIRKUSUDSTILLING ER EN POLITISK TOTALINSTALLATION,” POLITIKEN, 14 SEPTEMBER, 2017.

Michael Kviums nye show på Arken falder ind under den bølge af kunstudstillinger, der i pagt med tidens selvransagende ånd tør bekende et politisk standpunkt. Derfor er der her også andre bølger på færde som højrebølgen, klimabølgen og ikke mindst de bølger, der senest har skyllet titusinder af bådflygtninge i land på Europas alt andet end gæstfri kyster. 

Michael Kvium brillerer: Enden er nær

Michael Kvium brillerer: Enden er nær

JØRGENSEN, TOM. “MICHAEL KVIUM BRILLERER: ENDEN ER NÆR,” JYLLANDS-POSTEN, 4 SEPTEMBER, 2017.

Med udstillingen ”Cirkus Europa” på Arken viser Michael Kvium, at han er mere pessimistisk end nogensinde før – men præcis lige så mageløs.

Jeg maler ikke så mye lenger, kanskje hver tredje dag

Jeg maler ikke så mye lenger, kanskje hver tredje dag

GRANN, ANNEMONA. “- JEG MALER IKKE SÅ MYE LENGER, KANSKJE HVER TREDJE DAG,” ADRESSEAVISEN, 2 SEPTEMBER, 2017

Alle mennesker som er så gamle som meg tenker på døden. Utover det handler det om å arbeide. Uten arbeid blir det jo ganske kjedelig. Jeg tenker ikke særlig mye på det, egentlig. 

Silent Conditions: Norwegian artist Sverre Bjertnæs's first UK solo show

Silent Conditions: Norwegian artist Sverre Bjertnæs's first UK solo show

COWAN, KATY. ”SILENT CONDITIONS: NORWEGIAN ARTIST SVERRE BJERTNÆS'S FIRST UK SOLO SHOW,” CREATIVE BOOM, JUNE 2017.

Silent Conditions is the first UK solo exhibition from the much-celebrated Norwegian artist Sverre Bjertnæs, and on show at Beers London until 1 July.

Marina Abramović har utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer i 50 år

Marina Abramović har utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer i 50 år

SKÅRDERUD, FINN. ”MARINA ABRAMOVIĆ HAR UTFORDRET POLITISKE, SEKSUELLE OG MEDISINSKE NORMER I 50 ÅR,” AFTENPOSTEN, MAY 27, 2017.

– Livet er mye smerte. Vi flykter, sier Martina Abramović.
– Jeg bor nå i USA, og det er et samfunn som er sterkt medisinert, fortsetter hun. – I en medisinert verden blir man nummen og enda reddere for livet. Og vi gjemmer oss i teknologien. Telefonene våre er de perfekte gjemmestedene for å unngå å konfrontere oss selv. I forestillingene mine forsøker jeg å være en rollemodell. Vi må lære å tåle mer av oss selv.

Fra små papirværker til kæmper i stål

Fra små papirværker til kæmper i stål

KNIPPEL, LARS OLE. “FRA SMÅ PAPIRVÆRKER TIL KÆMPER I STÅL,” JYLLANDS-POSTEN, 20 APRIL, 2017.

Erik A. Frandsen er én af de mest markante samtidskunstnere, der mestrer en række genrer, maleri, grafik og fotografi, mosaik, neon og stål, med en rig evne til at forvalte et stort kunstnerisk overskud.

Fastfrosne øjeblikke

Fastfrosne øjeblikke

WEIRUP, TORBEN. “FASTFROSNE ØJEBLIKKE,” BERLINGSKE, 19 APRIL, 2017.

Erik A. Frandsen var en af 1980ernes vilde malere - og har siden udfoldet sit talent og befæstet sit ry som en af sin generations væsentligste billedkunstnere.

Eksperimentet er hans drivkraft

Eksperimentet er hans drivkraft

WASHUUS, DORTE. “EKSPERIMENTET ER HANS DRIVKRAFT,” KRISTELIGT DAGBLAD, APRIL 18, 2017.

Da Erik August Frandsen var barn, måtte han ikke gå til fodbold. Hans far, der var sabotør under Anden Verdenskrig, gik med en evig frygt for at miste kontrollen og ville derfor ikke deltage i større fællesskaber. Det skulle børnene så heller ikke.

Kviums monstrøse og mesterlige karikaturer

Kviums monstrøse og mesterlige karikaturer

BACH-NIELSEN, CARSTEN. ”KVIUMS MONSTRØSE OG MESTERLIGE KARIKATURER,” KRISTELIG DAGBLAD, 27 MARCH, 2017.

Der er noget dybt fascinerende ved Michael Kviums figurer, og så er hans teknik fremragende. Omfattende udstilling på Trapholt viser hans store malerier i helfigur.

Rejse i Kviums groteske univers

Rejse i Kviums groteske univers

KNIPPEL, LARS OLE. “REJSE I KVIUMS GROTESKE UNIVERS,” JYLLANDS-POSTEN, 10 MARCH, 2017.

Titlen ”Think Bigger” hentyder til en kreds af 12 passionerede Kvium-samlere, som stiller 23 værker i helfigur – det 24. er på vej – til rådighed for dét, Michael Kvium opfatter som et laboratorium, hvor han har afprøvet maleriske og tematiske idéer.

The 20 Best Booths at The Armory Show

The 20 Best Booths at The Armory Show

GOTTHARDT, ALEXXA. “THE 20 BEST BOOTHS AT THE ARMORY SHOW,” ARTSY EDITORIAL, MARCH 2, 2017.

The Armory Show underwent a successful makeover this year, opening its doors yesterday to a labyrinth of bigger booths, wider aisles, and a whopping 70 one- and two-artist presentations—making for a stronger fair. But the amount of carpeted pavement one must pound to see all 208,000 square feet hasn’t abated. To help you navigate the show’s two long piers, featuring presentations by 210 galleries from 30 countries, we highlight 20 booths you can’t miss.

Major retrospective for Marina Abramovic at Moderna Museet

Major retrospective for Marina Abramovic at Moderna Museet

DEURELL, JOHAN. “MAJOR RETROSPECTIVE FOR MARINA ABRAMOVIC AT MODERNA MUSEET,” THE ART NEWSPAPER, 17 FEBRUARY, 2017.

The first major retrospective of Marina Abramovic’s work in Europe opens this weekend at Moderna Museet, Stockholm, celebrating a decades-long career in performance art (18 February-21 May). At a press conference on 16 February, Daniel Birnbaum, the museum’s director, said: “Twenty-seven years ago, before her international breakthrough at the Venice Biennale, we had the honour of featuring Marina Abramovic in an exhibition at Moderna Museet.”

Ola Kolehmainen at the Senda Gallery in Barcelona

Ola Kolehmainen at the Senda Gallery in Barcelona

Arquiteta, Carô Pons. "Ola Kolehmainen at the Senda Gallery in Barcelona,” Unique Fashion Closet, February 14, 2017.

The renowned Gallery Senda de Barcelona presents “Sketches of Spain”, the third solo exhibition by the Finnish artist Ola Kolehmainen

Marina Abramovic: What’s Art Without Danger?

Marina Abramovic: What’s Art Without Danger?

PROSE, FRANCINE. “MARINA ABRAMOVIC: WHAT’S ART WITHOUT DANGER?,” THE NEW YORK TIMES, 2 DECEMBER, 2016.

The torrent of publicity generated by Marina Abramovic’s 2010 retrospective at the Museum of Modern Art in New York might have led us to believe we knew everything there is to know about the artist and her work

Sverre Bjertnæs leker frem sin egen stemme

Sverre Bjertnæs leker frem sin egen stemme

RØED, KJETIL. ”SVERRE BJERTNÆS LEKER FREM SIN EGEN STEMME,” AFTENPOSTEN, NOVEMBER 21, 2016.

Ser vi på Bjertnæs’ nye utstillinger i Galleri Brandstrup handler det om å anerkjenne hvem som har påvirket deg og leke med det du har lært.

Marina Abramovic at 70

Marina Abramovic at 70

SWANSON, CARL. ”MARINA ABRAMOVIC AT 70,” NEW YORK MAGAZINE, OCTOBER 17, 2016.

Being with her, under the spell of that attention, makes you feel both protected by and protective of her. It’s a bit disorienting. Or, as Jeff Dupre, the producer and co-director of the documentary about her and her 2010 Museum of Modern Art retrospective and marathon-staring spectacular The Artist Is Present puts it to me when he hears I am already holed up with her at her charcoal-painted, star-shaped house outside Hudson, New York, it is too late for me. “You’re totally being seduced. You’re being processed. Of course, it’s incredibly fun, you feel like you’re the center of the universe.”

 

Håkon Bleken: - Jeg kunne blitt en overfladisk snobb

Håkon Bleken: - Jeg kunne blitt en overfladisk snobb

SKÅRDERUD, FINN. ” HÅKON BLEKEN: - JEG KUNNE BLITT EN OVERFLADISK SNOBB,” AFTENPOSTEN, SEPTEMBER 10, 2016. BACK

Han har vært involvert i norsk kulturliv i over 65 år. Maleren, kulltegneren og grafikeren har for lenge siden etablert seg som en av Norges viktigste samtidskunstnere. Muligens like mye på grunn av samfunnsengasjementet, som selve kunsten.

Blekens dødsforakt

Blekens dødsforakt

ELTON, LARS. ” BLEKENS DØDSFORAKT,” DAGSAVISEN, SEPTEMBER 8, 2016.

«Dødens ø» er navnet på den ene av de to utstillingene. Den andre har en enklere tittel: «Nye malerier». Den er lysere og mer fargerik. Men opplevelsen av den første er heller ikke spesielt dyster, selv om maleriene preges av både mørke og jordfarger.

Helt galt malt, men likevel riktig

Helt galt malt, men likevel riktig

HVERVEN, TOM EGIL. “HELT GALT MALT, MEN LIKEVEL RIKTIG,” KLASSEKAMPEN, MAY 21, 2016.

En omfattende utstilling i La Coruña, nordvest i Spania, viser blant annet Håkon Blekens bearbeiding av terrorhandlinger de siste årene:

Etter å ha strevd fire år med maleriet «Il Duce», fikk en feilmalt arm det til å løsne for Håkon Bleken.

Inspirert av døden

Inspirert av døden

TJERSLAND, ESPEN. “INSPIRERT AV DØDEN,”DAGENS NÆRINGSLIV, MAY 19, 2016.

Kunstneren Håkon Bleken (87) vier døden stor oppmerksomhet i sitt siste prosjekt. Nå åpner han en storstilt museumsutstilling i Spania.– Jeg er gammel. Jeg lever i verden.

Trær, kunst og politikk

Trær, kunst og politikk

ELTON, LARS. "TRÆR, KUNST OG POLITIKK," DAGSAVISEN, JANUARY 23, 2016.

Som utstilling betraktet er bildene i Per Manings «Munchskogen 2016» en lavmælt og konsekvent gjennomført affære. Hovedelementet er en serie portretter fotografert på Kikut, kollen nedenfor Edvard Munchs vinteratelier på Ekely i Oslo.

Per Maning håper han oppdager noe han ikke hadde forutsett

Per Maning håper han oppdager noe han ikke hadde forutsett

SKÅRDERUD, FINN. "PER MANING HÅPER HAN OPPDAGER NOE HAN IKKE HADDE FORUTSETT," AFTENPOSTEN, JANUARY 22, 2016.

Fotograf Per Maning er aktuell med utstillingen Munchskogen 2016 på Galleri Brandstrup på Tjuvholmen. Det er mennesker i mange av bildene, men de er ofte ute av fokus. De står i forgrunnen, men de fungerer som en bakgrunn for trærne. Det er de som er i fokus, klare og tydelige.

The Audience is Present

The Audience is Present

WEISS, HAYLEY. “THE AUDIENCE IS PRESENT,” INTERVIEW, DECEMBER 9, 2015.

No cell phones, no watches, no cameras. This is not the start of a Luddite how-to manual, but rather Marina Abramović's proposed requisite for listening to classical music. Put into practice in Goldberg, the Park Avenue Armory's latest cross-disciplinary commission, Abramović's collaborator, Russian-German pianist Igor Levit, is willingly entering her framework (also known as the Abramović Method for Music) to give a series of seven performances that began Monday and will continue through December 19.

Marina Abramovic and Igor Levit’s Variation on ‘Goldberg’ Will Make the Audience Earn Its Bach

Marina Abramovic and Igor Levit’s Variation on ‘Goldberg’ Will Make the Audience Earn Its Bach

FARAGO, JASON. “MARINA ABRAMOVIC AND IGOR LEVIT’S VARIATION ON ‘GOLDBERG’ WILL MAKE THE AUDIENCE EARN ITS BACH,” THE NEW YORK TIMES, DECEMBER 2, 2015.

“They want to listen to Bach, so they have to suffer,” Marina Abramovic said with a laugh. Notorious for her severe and physically demanding performances, she was being interviewed in the midst of preparations for “Goldberg,” her largest project in New York since “Marina Abramovic: The Artist Is Present,” a 2010 retrospective at the Museum of Modern Art.

60 år: Kunstneren, der blev folkeeje på trods

60 år: Kunstneren, der blev folkeeje på trods

ROSS, TRINE. “60 ÅR: KUNSTNEREN, DER BLEV FOLKEEJE PÅ TRODS,” POLITIKEN, 15 NOVEMBER, 2015.

At kalde Michael Kvium en ener er nærmest en underdrivelse. For han har som få formået at blive noget nær folkeeje, og det selv om hans værker langtfra er fornøjelige.

Kvium maler idioter for at fortælle, hvad det vil sige at være menneske

Kvium maler idioter for at fortælle, hvad det vil sige at være menneske

WASHUUS, DORTE. ”KVIUM MALER IDIOTER FOR AT FORTÆLLE, HVAD DET VIL SIGE AT VÆRE MENNESKE,” KRISTELIG DAGBLAD, 13 NOVEMBER, 2015.

Ifølge Michael Kvium findes der ingen frelse i kunsten. Dens opgave er ikke at redde folk, men at skildre livet på godt og ondt. Her er maleren fotograferet på Aros.

Kvium ger stjärnglans till Dunkers kulturhus

Kvium ger stjärnglans till Dunkers kulturhus

PETTERSON, JENNY. ”KVIUM GER STJÄRNGLANS TILL DUNKERS KULTURHUS,” SYDSVENSKAN, 30 OCTOBER, 2015.

Han är en symbolernas mästare, Michael Kvium. Även de nyproducerade verken som nu fyller Dunkers största konsthall är fulla av värdeladdade ting som guldklockor, dödsskallar, ägg och sylvassa sprutor.

Performance Artist Marina Abramovic on Her Belgrade Youth

Performance Artist Marina Abramovic on Her Belgrade Youth

ABRAMOVIC, MARINA. «PERFORMANCE ARTIST MARINA ABRAMOVIC ON HER BELGRADE YOUTH,» THE WALL STREET JOURNAL, AUGUST 11, 2015.

Marina Abramovic, 68, helped pioneer performance as a visual art. She is designing the environment and method by which audiences will listen to pianist Igor Levit perform Bach’s “Goldberg Variations” at New York’s Park Avenue Armory on Dec. 7-19. She spoke with Marc Myers.

Hele min generasjon av kunstnere har lett etter det vonde

Hele min generasjon av kunstnere har lett etter det vonde

SÆTHER, EIVIND. “- HELE MIN GENERASJON AV KUNSTNERE HAR LETT ETTER DET VONDE,” DAGENS NÆRINGSLIV, JULY 31, 2015.

Da han var 13, sendte han et brev. Da han var 12, tok han med seg skolebøkene ut i skogen der han bodde, satte fyr på dem. Da han var 11, ble han malt. Hvor starter det? Hvor kommer et slikt talent fra? Da Bjertnæs i våres stilte ut i Berlin, solgte han malerier for fire millioner kroner før utstillingen hadde åpnet. Denne uken står London for tur. 

The artist is present: Marina Abramovic opens MONA retrospective

The artist is present: Marina Abramovic opens MONA retrospective

CUTHBERTSON, DEBBIE. “THE ARTIST IS PRESENT: MARINA ABRAMOVIC OPENS MONA RETROSPECTIVE,” THE SYDNEY MORNING HERALD, JUNE 12, 2015.

Marina Abramovic wants everyone who visits her show at Hobart's Museum of Old and New Art to slow down. Just chill out, and count the rice.

Lars Elling maler virtuost mellem virkelighed og drøm

Lars Elling maler virtuost mellem virkelighed og drøm

HORNUNG, PETER MICHAEL. «LARS ELLING MALER VIRTUOST MELLEM VIRKELIGHED OG DRØM,» POLITIKEN, MAY 25, 2015.

Skulle man indkredse hans stil gennem associationer til andre kunstnere, måtte man nok rejse en tur over kanalen eller sydpå for at se værker af englænderen Francis Bacon og den noget yngre Jenny Saville eller den store tysker Gerhard Richter. Hvor forskellige de end er, har de virtuositeten til fælles.

Blomsterne bedrager ved første blik

Blomsterne bedrager ved første blik

GRYMER, CLAUS. “BLOMSTERNE BEDRAGER VED FØRSTE BLIK,” KRISTELIGT DAGBLAD, 12 MAY, 2015.

Tilsyneladende opfyldes den fint på to store runde billeder, ”Arles - mon amour - no pasaran” - såkaldte scagliola, hvor motivet er en mark med solskikker. 

I pilgrimmenes fodspor

I pilgrimmenes fodspor

SVANHOLM, LARS. “I PILGRIMMENES FODSPOR,” JYLLANDS-POSTEN, 2 MAY, 2015.

Kunstudstilling: En mere end 1.000 km lang vandretur har dannet udgangspunkt for Erik A. Frandsens betagende udstilling ”Pilgrimage for an Armchair Explorer” på Horsens Kunstmuseum.

Jeg føler meg som tolv år. Jeg er barnslig på godt og vondt.

Jeg føler meg som tolv år. Jeg er barnslig på godt og vondt.

SKÅRDERUD, FINN. «LARS ELLING: «JEG FØLER MEG SOM TOLV ÅR. JEG ER BARNSLIG PÅ GODT OG VONDT.»,» AFTENPOSTEN, APRIL 20, 2015.

Lars Elling maler på. Utstillingen med søtten malerier på Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo er nylig pakket ned. Tittelen er Bilder fra et uskiftet bo. Den peker klart bakover, til noe uavklart.

Cynicism takes a break at TED, thanks to three artists

Cynicism takes a break at TED, thanks to three artists

LEDERMAN, MARSHA. “CYNICISM TAKES A BREAK AT TED, THANKS TO THREE ARTISTS,” THE GLOBE AND MAIL, MARCH 20, 2015.

We were instructed to put on blindfolds as artist Marina Abramovic began her TED talk, and she walked us through an early performance. It’s 1974, she’s in her 20s. Before her is a table of 76 objects, for pleasure and for pain. You can use everything on the table on me, she said, I will take responsibility, even if you want to kill me.

Now Showing | Sverre Bjertnes

Now Showing | Sverre Bjertnes

SLENSKE, MICHAEL. «NOW SHOWING | SVERRE BJERTNES», T MAGAZINE, MARCH 15, 2013.

Open through April 20 at White Columns, “A Projective Identification” examines 15 years worth of Bjertnes’s paintings — from quieter nudes he first showed at Melgaard’s now defunct Norwegian Anarchist Faction gallery to a bright series of recent impasto-laden pieces one might call Melgaardian.

10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition 10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition

10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition 10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition

«10 CONTEMPORARY ARTISTS TO WATCH: THE ART FAIR EDITION,» ARTNET NEWS, 4 MARCH, 2015.

Norwegian artist Sverre Koren Bjertnæs first established himself as a figurative painter and drawer. More recently, he has taken up sculptural figuration as part of his practice. Both his 2D and 3D work play off of traditional ideas of portraiture and sculpture. He uses color, irony, and expressionistic constructional gestures to lend character to his work.

Marina Abramović to return to Australia for the first time in 17 years

Marina Abramović to return to Australia for the first time in 17 years

KUMURDIAN, DIJANA. «MARINA ABRAMOVIĆ TO RETURN TO AUSTRALIA FOR THE FIRST TIME IN 17 YEARS,” VOGUE, FEBRUARY 19, 2015.

Marina Abramović is no stranger to Australia. The legendary artist spent between October 1980 and March 1981 with the Pitjantjatjara and Pintupi people of the Western Desert, and has expressed that the time was a seminal point in her life that sustained a significant impact on her works.

Fredrik Raddum

Fredrik Raddum

LILLO-STENBERG, KATHLEEN. ”FREDRIK RADDUM,” DAGENS NÆRINGSLIV, JANUARY 29, 2015.

Humor er kjempeviktig for meg! Jeg mener kunst skal ønske en dialog med publikum, og da bruker jeg gjerne humor, farger, figurasjon og det tredimensjonale for å få kontakt med betrakteren. Folk kan gjerne le, men jeg håper latteren setter seg litt i halsen. Det er alltid noe annet bak humoren.

Håkon Bleken tilbake til Stavanger

Håkon Bleken tilbake til Stavanger

NÆSHEIM, ELI. «HÅKON BLEKEN TILBAKE TIL STAVANGER,» AFTENBLADET, JANUARY 13, 2015. BACK

Det er nesten 18 år siden Håkon Bleken hadde separatutstilling her i distriktet. Den gang i regi av Galleri Brandstrup. Dette er fortsatt hans galleri, og det er også involvert i utstillingen i Stavanger, om enn indirekte. Utstillingen arrangeres av det nylig etablerte BGE Contemporary Art Projects AS som eies av Kim Brandstrup, Marit Gillespie og Eli Lilleeng Ertvaag. Ekteparet Brandstrup-Gillespie driver også Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo, mens Eli Lilleeng Ertvaag selger kunst i egne lokaler i Østre bydel i Stavanger.

Den besettelsen der må jeg faktisk få lov å ha

Den besettelsen der må jeg faktisk få lov å ha

OLSSON, TOMMY. “DEN BESETTELSEN DER MÅ JEG FAKTISK FÅ LOV Å HA,” KUNST, JANUARY 13, 2015.

Etter hvert som man følger et kunstnerskap, over noen år, kan man lett innbille seg at man skjønner agendaen. Og ofte gjør man jo også det. Det er egentlig det samtalen vår graviterer ned mot – ikke bare denne dagen.

Kunstneren må være fri, akkurat som kunsten

Kunstneren må være fri, akkurat som kunsten

STOLTENBERG, HANNA. ”- KUNSTNEREN MÅ VÆRE FRI, AKKURAT SOM KUNSTEN,” AFTENPOSTEN KULTUR, JANUARY 10, 2015.

Studioet til Fredrik Raddum ser ut som en drøm fra barndommen. Hyllene er stappfulle av fargerike modeller som ligner på dukker. Gummiformer som skriker etter å bli befølt. Spøkelseskladder i blank metall. Dramatiske scener fra japanske skrekkfilmer. 

Humoristisk kunst i terrorens tid

Humoristisk kunst i terrorens tid

LTON, LARS. «HUMORISTISK KUNST I TERRORENS TID,» DAGSAVISEN, JANUARY 10, 2015.

Jeg skal ærlig innrømme at det var like før kynismen tok overhånd: Med onsdagens terrorangrep i Paris ferskt i hodet tok det ikke lang tid før tanken «markedsføringen kunne ikke vært bedre» dukket opp i bakhodet da jeg kom inn i Fredrik Raddums nye utstilling i Galleri Brandstrup.

Ingen siesta til Kvium

Ingen siesta til Kvium

SØE, SYNNØVE. ”INGEN SIESTA TIL KVIUM,” JYLLANDS-POSTEN, JANUARY 03, 2015.

Jeg mødte Kvium tilbage i 1980’erne og ind i 1990’erne, hvor han var begyndt på den serie af Fools-malerier, der netop nu er udstillet på Aros. Vi mødtes hver dag, stort set, på Café Dan Turèll i Store Regnegade i København, det var vores ”dagligstue”.

Artist Marina Abramovic’s body of work

Artist Marina Abramovic’s body of work

«ARTIST MARINA ABRAMOVIC’S BODY OF WORK,» CBS NEWS, NOVEMBER 30, 2014.

Art Review magazine's new list of the 100 most powerful people in the contemporary art world pegs Marina Abramovic as Number 5. She's created quite the body of work, as Serena Altschul is about to show us:

Hvem er fjolset? – Interview med Michael Kvium

Hvem er fjolset? – Interview med Michael Kvium

JORDAHN, SEBASTIAN. «HVEM ER FJOLSET? – INTERVIEW MED MICHAEL KVIUM,» KOPENHAGEN MAGASIN, NOVEMBER 18, 2014.

Michael Kvium er aktuel med Fools på ARoS. En 23-årig, sideløbende serie af malerier der fanger den rå sandhed om menneskeheden med en ”take-no-prisoners”-attitude. Kviums fjolser hænger, på angstprovokerende vis, side om side og ligner en type vi alle sammen har set før – måske på gaden eller i spejlet.

Blir sponset av sin egen “gudmor“

Blir sponset av sin egen “gudmor“

TJERSLAND, ESPEN. «BLIR SPONSET AV SIN EGEN “GUDMOR“,» DAGENS NÆRINGSLIV, NOVEMBER 16, 2014.

Kunstsamler og forretningskvinnen, Eli Ertvaag (49) fra Stavanger sier hun ble forelsket i maleriene til Glein første gang hun så dem. Hun er gift med Ole Ertvaag, gründer og toppsjef i det Stavangerbaserte private-equity-fondet, Hitecvision.

The rest is silence: Marina Abramovic on her new show at Sean Kelly

The rest is silence: Marina Abramovic on her new show at Sean Kelly

MILLER, M.H. «THE REST IS SILENCE: MARINA ABRAMOVIC ON HER NEW SHOW AT SEAN KELLY,» ARTNEWS, OCTOBER 21, 2014.

The audience—up to 68 people at a time will be allowed inside the gallery—must surrender their bags, phones, computers, and any other belongings, and don noise-canceling headphones and blindfolds, a means of creating an atmosphere of, to use Abramović’s word, “nothingness.”

 

Kvium indtager AroS med groteske fjollehoveder

Kvium indtager AroS med groteske fjollehoveder

HORNUNG, PETER MICHAEL. «KVIUM INDTAGER AROS MED GROTESKE FJOLLEHOVEDER,» POLITIKEN, OCTOBER 15, 2014.

Så sent som i efteråret 2005 havde maleren Michael Kvium en stor udstilling på ARoS. Nu er han der igen. Hvorfor?

Marina Abramovic, review: ’I hated every second but I can´t deny its power’

Marina Abramovic, review: ’I hated every second but I can´t deny its power’

DORMENT, RICHARD. ”MARINA ABRAMOVIC, REVIEW: ’I HATED EVERY SECOND BUT I CAN´T DENY ITS POWER’,” THE TELEGRAPH, JUNE 12, 2014.

One other thing. In appearance Abramovic looks like a cross between Clytemnestra and an Earth Mother. Her beauty is inseparable from a personality so powerful that she can silence a room just by entering it.

Marina Abramovic: queen of extreme art

Marina Abramovic: queen of extreme art

MANNING, KARA. ”MARINA ABRAMOVIC: QUEEN OF EXTREME ART,” LONDON EVENING STANDARD, MAY 08, 2014.

Trailblazing performance artist Marina Abramovic has sat in silence for 700 hours, enacted her own funeral, scrubbed blood from bones, carved a pentagram into her stomach with razor blades and lay on a crucifix of ice. For this summer’s 512 Hours at the Serpentine Gallery, she is doing something completely different, she tells Kara Manning

Kunstkritiker: Ny kunst giver Landstingssalen karakter

Kunstkritiker: Ny kunst giver Landstingssalen karakter

BONDE, LISBETH. “KUNSTKRITIKER: NY KUNST GIVER LANDSTINGSSALEN KARAKTER,” ALTINGET, 3 APRIL, 2014.

ANMELDELSE: Erik A. Frandsens udsmykning af Landstingssalen er en mesterlig løsning og et stort plus for Christiansborg. Sådan lyder anmeldelsen fra Lisbeth Bonde, cand.mag. og kunstkritiker.

Malerisk Brudd

Malerisk Brudd

CHRISTIANSEN, PER. «MALERISK BRUDD,» ADRESSEAVISA, MARCH 22, 2014.

Midt på Oslos nye kunstakse, Tjuvholmen allé, viser den knapt 30 år gamle kunstneren 15 store malerier, det største 2 x 4 meter i format. Glein har vært knyttet til Brandstrup siden 2012 og har tidligere deltatt i kollektiv sammenheng i galleriet, før han nå står frem solo.

Frække Frandsen viser bid på Christiansborg

Frække Frandsen viser bid på Christiansborg

ROSS, TRINE. “FRÆKKE FRANDSEN VISER BID PÅ CHRISTIANSBORG,” POLITIKEN, 21 MARCH, 2014

Erik A. Frandsen slog igennem som en af de unge vilde i 1980’erne. Nu er han i Landstingssalen.

Abramović til Kistefos

Abramović til Kistefos

NÆRØ, STURLE SCHOLZ. ”ABRAMOVIĆ TIL KISTEFOS,” AFTENPOSTEN, MARCH 17, 2014.

Den internasjonalt kjente performance-kunstneren Marina Abramović er årets utstiller på Kistefos-museet. Dette blir 67-åringens første museumsutstilling i Skandinavia noensinne.

Performance artist Marina Abramović: ’I was ready to die’

Performance artist Marina Abramović: ’I was ready to die’

BROCKES, EMMA. ”PERFORMANCE ARTIST MARINA ABRAMOVIĆ: ’I WAS READY TO DIE’,” THE GUARDIAN, MAY 12, 2014.

This June, Abramović, who at 67 sometimes refers to herself as "the grandmother of performance art", will open an exhibition at the Serpentine Gallery in London, her first original performative show in the UK, in which, she says, she will be more daring and more vulnerable than she was both in Belgrade and at MoMA in New York, four years ago.

Håkon Blekens klargjørende visjon

Håkon Blekens klargjørende visjon

RØED, KJETIL. “HÅKON BLEKENS KLARGJØRENDE VISJON,” OSLOBY - AFTENPOSTEN, FEBRUARY 18, 2014.

Vi lever i en fragmentert tid, men Håkon Bleken viser hvordan kunsten likevel kan skape sammenhenger. Utstillingen er på Galleri Brandstrup.

Debatten om abstraksjon eller figurasjon vil aldri bli ferdig, men Bleken har vist seg å turnere begge deler etter behov. De siste årene har han bare blitt mer overbevisende. Hans billedverden er jo heller ikke primært vendt mot kunsten, men mot mennesket. Dette var tydelig allerede i kulltegningene Fragmenter av et diktatur (1971), hvor han utviklet et nyansert vokabular for diskusjon av statlig vold versus den enkeltes avmakt.

Håkon Bleken: - Jeg leter etter kunstneriske uttrykk for en rastløshet

Håkon Bleken: - Jeg leter etter kunstneriske uttrykk for en rastløshet

SKÅRDERUD, FINN. “HÅKON BLEKEN: - JEG LETER ETTER KUNSTNERISKE UTTRYKK FOR EN RASTLØSHET,” AFTENPOSTEN, FEBRUARY 17, 2014.

Håkon Bleken er 85 år, begynner å bli voksen og maler på. Han er i Oslo i anledning utstillingsåpning på Galleri Brandstrup. Dagen før åpningen fikk jeg med meg en annen Bleken-utstilling på Galleri Ismene i Trondheim med flere nye malerier.

Materiell romantikk

Materiell romantikk

BAHR, ODA. «MATERIELL ROMANTIKK,» DAGSAVISEN, JANUARY 27, 2014.

Sverre Bjertnes (f. 1976) er en av disse kunstnerne som blander privatliv og kunst, på en skamløs og rørende måte som gjør den personlige biografien hans interessant. Vi kan følge inspirasjonen fra tenåringstida hos Odd Nerdrum, til det ambivalente vennskapet med Bjarne Melgaard, ekteskapet med Unni Askeland og dagens kjæresteforhold til den unge alveaktige sangeren og skuespilleren Hanna Maria Grønneberg. Dynamikken ender ofte et sted mellom romantikk og kynisme, utført med en udiskutabelt teknisk ferdighet og visuell teft det er lett å glede seg over – selv når sansene nærmer seg overbelastning.

Vakkert og bestialsk

Vakkert og bestialsk

BJERKE, MONA PAHLE. «VAKKERT OG BESTIALSK,» NRK, 27 JANUARY, 2014.

Fra lidenskapelig dveling rundt kjærestens ansikt, til portretter av en syk pederast.

Stenersenmuseet åpner i helgen dørene for den største utstillingen med arbeider av Sverre Bjertnes noen gang. Samtidig viser også Galleri K nyere arbeider av den samme markante billedkunstneren.

Mener Nerdrum-skolen var en usunn læringsprosess

Mener Nerdrum-skolen var en usunn læringsprosess

SKÅRDERUD, FINN. «MENER NERDRUM-SKOLEN VAR EN USUNN LÆRINGSPROSESS,» AFTENPOSTEN, JANUARY 26, 2014.

Sverre Koren Bjertnæs står blant nærmere tre hundre arbeider i Stenersenmuseet. Det er malerier, tegninger, skulpturer i tre og bronse og filmer.

Tilsammen utgjør de også ett verk. Rommene er malt om, arbeidene omslutter oss tett, og de er organisert slik at det blir som én fortelling om forflytningene i Bjertnes kunstnerskap og personlige liv. Samtalen finner sted noen dager før utstillingen skal åpnes.

Mesterlige stiløvelser av Sverre Koren Bjertnæs

Mesterlige stiløvelser av Sverre Koren Bjertnæs

RØED, KJETIL. «MESTERLIGE STILØVELSER AV SVERRE KOREN BJERTNÆS,» AFTENPOSTEN: OSLOBY, JANUARY 24, 2014.

Bjertnes’ styrke har lenge vært viljen til fornyelse og nøktern eksperimentering. Han ønsker ikke å lokalisere en stil, en motivkrets, eller en teknikk som gjør ham lett gjenkjennbar, som mange andre kunstnere gjør. Å distansere seg fra det gjenkjennbare kan selvfølgelig føre til rot og uklarhet, men Bjertnæs’ verker har en stringent familielikhet som binder mangfoldet sammen.

Portræt Erik A. Frandsen

Portræt Erik A. Frandsen

BONDE, LISBETH. “PORTRÆT ERIK A. FRANDSEN,” KUNSTONLINE.DK

I kunstens rum kan man erkende alt det, man ikke kan tale om, siger Erik A. Frandsen. I Glyptoteket har han ristet en rune over sin samtid i mosaik!

Where Performance Meets Theater

Where Performance Meets Theater

CATTON, PIA. “WHERE PERFORMANCE MEETS THEATER,” THE WALL STREET JOURNAL, DECEMBER 11, 2013

During  Marina  Abramović's  2010  retrospective  at  the  Museum  of  Modern  Art,  the  woman  who calls  herself "the grandmother of performance art" spent more than 700 hours seated in the museum's atrium as visitors lined up, sat before her and often stared her down.

Nasjonalmuseet sparker opp vidåpne dører

Nasjonalmuseet sparker opp vidåpne dører

BJERKE, MONA PAHLE. “NASJONALMUSEET SPARKER OPP VIDÅPNE DØRER,” NRK, OCTOBER 22, 2013.

Hvor går grensen mellom installasjon, skulptur og arkitektur? Dette spørsmålet danner utgangspunktet for utstillingen Inside Outside Architecture, som i helgen åpnet på Museet for samtidskunst.

Marina Abramovic Gets Quiet Norway to Scream

Marina Abramovic Gets Quiet Norway to Scream

JERVELL, ELLEN EMMERENTZE, MARINA ABRAMOVIC GETS QUIET NORWAY TO SCREAM, THE WALL STREET JOURNAL, AUGUST 27, 2013.

For her next act, Marina Abramovic is sending a massive shout-out to Edvard Munch.

Lars Elling – på korsbånd og tvers

Lars Elling – på korsbånd og tvers

MOSNES, TERJE. «LARS ELLING – PÅ KORSBÅND OG TVERS,» DAGBLADET, JUNE 16, 2013.

Fra 29. mars til 4. mai var han som første nordmann representert på en av verdens mest ettertraktede utstillingsvegger for kontemporær bildekunst, New Yorks Sean Kelly Gallery, og New York-begivenheten fulgte hakk i hæl med separatutstillingen «Samtidig — like i nærheten» i Galleri Brandstrup i Oslo.

Bjarne Melgaard and Sverre Bjertnes Offer Tribute to Mary Boone at Armory Show

Bjarne Melgaard and Sverre Bjertnes Offer Tribute to Mary Boone at Armory Show

DURAY, DAN. “BJARNE MELGAARD AND SVERRE BJERTNES OFFER TRIBUTE TO MARY BOONE AT ARMORY SHOW,” GALLERIST, MARCH 6, 2013.

One booth everyone’s been talking about at the Armory Show is the Bjarne Melgaard and Sverre Bjertne project at the Oslo-based Rod Bianco gallery.

The booth is a tribute to art dealer extraordinaire Mary Boone, who is represented by high-end women’s power suits and crude drawings, sometimes depicting her with Jean-Michel Basquiat, whose work she once showed.

Per Maning (Norway) / A Man Does Things / Photographs and Video Works 1983- 2012

Per Maning (Norway) / A Man Does Things / Photographs and Video Works 1983- 2012

VALJAKKA, TIMO. “PER MANING (NORWAY) / A MAN DOES THINGS / PHOTOGRAPHS AND VIDEO WORKS 1983- 2012.” EMMA, ESPOO MUSEUM OF MODERN ART, MARCH 2013.

Per Maning (b. 1943) is one of the most appreciated modern artists in Norway. He is particularly known for his animal-themed photography and video works. The exhibition at EMMA presents a wide selection of Maning’s art from the 1980s until today. It features a total of 23 large photographic and video works from 1983–2012.

Sverre Bjertnes and Bjarne Melgaard team up at White Columns

Sverre Bjertnes and Bjarne Melgaard team up at White Columns

MCGARRY, KEVIN. “SVERRE BJERTNES AND BJARNE MELGAARD TEAM UP AT WHITE COLUMNS,” W MAGAZINE, MARCH, 2013. BACK

As New York’s oldest non-profit arts space, White Columns is known for its refreshing approaches to making exhibitions. The latest, which opened Saturday, on the crest of Armory Arts Week, is “a projective identification” engineered by the well-loved New York-based Norwegian artist Bjarne Melgaard. Haven’t heard that term before? You’re not alone. “It’s a way of using another word than ‘curator,’ and it’s a structure through which one can read all the different constellations of meaning between me and Sverre”,” says Melgaard, referring to fellow Norseman Sverre Bjertnes, with whom he shares a studio in New York six months out of the year.

Per Maning at the Espoo Museum of Modern Art

Per Maning at the Espoo Museum of Modern Art

“PER MANING AT THE ESPOO MUSEUM OF MODERN ART,” OCA, FEBRUARY 27, 2013.

Curator Timo Valjakka at the Espoo Museum of Modern Art (EMMA) in Espoo, Finland, has invited artist Per Maning to present the solo exhibition ‘A Man Does Things: Photographs and video works 1983–2012', opening on Wednesday 6 March 2013.

Michael Kvium: Jeg maler altid min egen blindhed

Michael Kvium: Jeg maler altid min egen blindhed

DANIEL OHRSTRØM. «MICHAEL KVIUM: JEG MALER ALTID MIN EGEN BLINDHED,» KRISTELIGT DAGBLAD, FEBRUAR 2, 2013.

Der findes ingen frelse i kunsten. For dens opgave er ikke at redde folk, men at skildre livet på godt og ondt, så kunst kan ret beset også føre til det onde, siger Michael Kvium, der selv er opvokset med syv søskende i en katolsk familie i Horsens:

Fotlatte menn

Fotlatte menn

ULEKLEIV, LINE. “FOTLATTE MENN,” KUNSTKRITIKK, DECEMBER 3, 2012

Per Manings utstilling The Abandoned på Galleri F15 utenfor Moss åpner med et nokså atypisk arbeid. Fotografiet Skin er et pigmenttrykk på bomullspapir og går tett på et par barneben med synlige blårøde årer under hudens hinne. 

Marinas Magiske Blikk

Marinas Magiske Blikk

ELTON, LARS. «MARINAS MAGISKE BLIKK,» VG, 26, SEPTEMBER, 2012.

Tenk etter: Hvor ofte ser du direkte inn i øynene til en annen? Da Marina Abramovic våren 2010 satt på en stol i Museum of Modern Art (MoMA) i New York, syv timer hver dag i to og en halv måned, var det blikket hennes publikum kom for å møte.

Bruker Kroppen Som Lerret

Bruker Kroppen Som Lerret

SKÅRDERUD, FINN. «BRUKER KROPPEN SOM LERRET,» AFTENPOSTEN, 24, SEPTEMBER, 2012.

Marina Abramović setter seg selv i scene – med solid risiko. Hun har lekt med ilden, utsatt seg for smerte, sultet seg i en Kafka-novelle, og utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer. Les samtalen mellom psykiater Finn Skårderud og kunstneren.

Filmskapende kunst

Filmskapende kunst

LØKÅS, YNGVE ØYE. «FILMSKAPENDE KUNST,» ST AVISA, JUNE 19, 2012.

Ut fra fotografiene maler han bildene sine. Bildene er på den måten inspirert av film, spesielt science-fiction. Maleriene hans er historiefortellende, men avbilder ikke reelle handlinger, ettersom han selv har skapt handlingen som avbildes. Likevel er de svært virkelighetsnære.

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

BRANTZÆG, KARI J. “HÅKON BLEKENS TIDSBILDER FRA EN KAOTISK SAMTID,” DAGBLADET, MARCH 10, 2012.

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid
BRANTZÆG, KARI J. “HÅKON BLEKENS TIDSBILDER FRA EN KAOTISK SAMTID,” DAGBLADET, MARCH 10, 2012.

To nye utstillinger i Oslo tar pulsen på nyhetsbildet.

KUNST: Håkon Bleken er født i 1929. Samme år som børskrakket i New York førte til økonomiske nedgangstider, politisk uro og framvekst av totalitære regimer.

De urolige tidene virket også inn på kunstfeltet og debatten gikk høyt om hvorvidt den abstrakte eller figurative kunsten var best egnet til å uttrykke datidas politiske utfordringer. 

Frastøtende vakkert?

Frastøtende vakkert?

ANDREASSEN, TORLEIF «FRASTØTENDE VAKKERT?,» AFTENPOSTEN, OCTOBER 19, 2011.

Kontroversiell. "Deep Shit Painting" er representativt for Michael Kviums 20 nye malerier og ene installasjon på utstillingen "Paradis Fall", som åpner på Galleri Brandstrup i Oslo i morgen. 

Jeg er en rigtig tøsedreng

Jeg er en rigtig tøsedreng

PEITERSEN, NINA. «DYSTER MESTERMALER: ‘JEG ER EN RIGTIG TØSEDRENG’,» POLITIKEN, 14 SEPTEMBER, 2011.

Fra alle hjørner skuler krumme, blege, intetkønnede væsner fra deres ofte dystre, ensfarvede billedlærreder, som er kendetegnende for malerens mangeårige kunstneriske virke.

Håkon Bleken - En mester i kull

Håkon Bleken - En mester i kull

«HÅKON BLEKEN - EN MESTER I KULL» NRK, SEPTEMBER 1, 2011.

Håkon Bleken er betegnet som en av samtidens mestere i kulltegning. Nå mange av verkene samlet mellom to permer.

Ville ødelegge eget maleri

Ville ødelegge eget maleri

TJERSLAND, ESPEN. ”VILLE ØDELEGGE EGET MALERI,” DAGENS NÆRINGSLIV, MARCH 4, 2011.

Jeg holdt på å spy. Jeg var så lei av maleriet at jeg ville male over det, sier Lars Elling. Han hadde lagt ned seks ukers intensiv jobbing i maleriet ”what game shall we play today?”, før alt sa stopp.

Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup

Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup

HOLMEN, MONICA. «ØYSTEIN DAHLSTRØM PÅ GALLERI BRANDSTRUP,» KUNSTFORUM, FEBRUARY 18, 2011.

 

Øystein Dahlstrøm (1976) konstruerer landskaper i sine sterkt redigerte fotografier og snur dermed fotografiets rolle på hodet.

Hva skjer når manipulasjon og redigering av fotografier er en kunstners primære metode og teknikk? I Dahlstrøms tilfelle betyr det fotografier renset for enhver unødvendig detalj, og igjen står de store, ofte anonyme formene. I sin første separatutstilling på Galleri Brandstrup viser han nå flere av sine nyeste arbeider.

Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!

Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!

“ØYSTEIN DAHLSTRØM ER ÅRETS UNGE KUNSTNER!,” MYNEWSDESK, JANUARY 24, 2011.

om del av arrangementet Årets unge leder, arrangert av Assessit og Adecco Select, kåres fotokunstner Øystein Dahlstrøm (35) til Årets unge kunstner tirsdag 25. januar. Dahlstrøm bor og jobber i Oslo.

- Vi vet at unge talenter finnes innen alle bransjer og ønsker å hedre også noen innen kulturlivet, sier prosjektleder for Årets unge ledere, Trond Myhrvold. Men selv om Assessit og Adecco Select begge har lang erfaring innen utvelgelse, innrømmer Myhrvold at de ikke har samme ekspertisen på kunst. De har derfor overlatt jobben med å velge ut et talent fra kunstverdenen til Galleri Brandstrup i Oslo.

 

Performance Art Preserved, in the Flesh

Performance Art Preserved, in the Flesh

COTTER, HOLLAND. ”PERFORMANCE ART PRESERVED, IN THE FLESH,” THE NEW YORK TIMES, MARCH 11, 2010.

With the opening on Sunday of “Marina Abramovic: The Artist Is Present,” a long-building energy wave of performance art hits the Museum of Modern Art full force. The show is a four-decade survey of work by one of the field’s most visible and magnetic figures.

A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue. A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.

A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue. A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.

KINO, CAROL. ”A REBEL FORM GAINS FAVOR. FIGHTS ENSUE.,” THE NEW YORK TIMES, MARCH 10, 2010.

ONE snowy night last month, as New Yorkers rushed home in advance of a coming blizzard, more than a hundred artists, scholars and curators crowded into the boardroom of the Museum of Modern Art to talk about performance art and how it can be preserved and exhibited. 

Christer Glein – The Adventures of Anyone

Christer Glein – The Adventures of Anyone

«CHRISTER GLEIN – THE ADVENTURES OF ANYONE,» UNDERSKOG, OCTOBER, 2009.

Selv om det det figurative maleriet alltid har stått sterkt i Norge, må man si at Gleins arbeider relaterer seg mer til internasjonale tendenser. Etter gjennombruddet til den såkalte Leipzig-skolen, med forgrunnsfiguren Neo Rauch, har man på mange måter fått et nytt forhold til det forestillende maleriet.

Håkon Bleken i sort, grått og hvitt

Håkon Bleken i sort, grått og hvitt

“HÅKON BLEKEN I SORT, GRÅTT OG HVITT,” NRK, JANUARY 13, 2009.

I forbindelse med at Håkon Bleken fyller 80 år har Henie-Onstad kunstsenter i de to prismasalene laget en presentasjon av en viktig del av hans kunstnerskap. Det dreier seg om hans kulltegninger, et medium han arbeidet særlig intenst med på 60- og 70-tallet.

Kunstmuseum Wolfsburg to Open On Top of the Iceberg: New Photography from Finland

Kunstmuseum Wolfsburg to Open On Top of the Iceberg: New Photography from Finland

VILLARREAL, JOSE. “KUNSTMUSEUM WOLFSBURG TO OPEN ON TOP OF THE ICEBERG: NEW PHOTOGRAPHY FROM FINLAND,” ARTDAILY, JANUARY 12, 2009.

WOLFSBURG.- The stillness and sense of melancholy peculiar to Northern environments are eloquently expressed in the photographs of the Helsinki School, a group of artists who have taught or studied at the University of Art and Design in Helsinki. The rugged landscape and harsh climate of Finland have created a unique cultural and mental realm that is reflected in the conceptually based visual worlds of this generation of young photographers.

Klaustrofobiske manipulasjoner

Klaustrofobiske manipulasjoner

VIK, SYNNØVE. “KLAUSTROFOBISKE MANIPULASJONER,” BILLEDKUNST, DECEMBER 8, 2008.

Å tre inn i Øystein Dahlstrøm og Unn Fahlstrøms fellesutstilling på Hordaland Kunstsenter føles som å entre et galleri i Paris i 1962, men der tiden har fortsatt å gå, og der de avbildede motivene har eldes.

Per Maning - fotografiprisen 2007

Per Maning - fotografiprisen 2007

ØYVÅG, KATRINE. “PER MANING - FOTOGRAFIPRISEN 2007,” FOTO.NO, MARCH 15, 2007.

Kan du ikke lytte oppriktig og være nær i et møte, begynner du å spille spill, og blir lett en tulling fanget i ironi. Et møte med Per Maning er ironiens motsats. Det er oppriktig ekte - godt nok til et bilde, om enn bare på netthinnen denne gangen.

Back To Top